سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانش آموزان وبلاگ نویس استان کرمانشاه
 

ماجرای منحصر بفرد شعار حج

 

ماجرای منحصر بفرد شعار حج

بی تردید اصلی ترین تلبیهی که حاجیان در موسم حج بر زبان جاری می نمایند: لَبَیک اللهمَ لَبَیک لا شَریکَ لَکَ لَبَیک، اِنَ الحَمدَ وَ النِعمَةَ لَکَ وَ المُلکُ لا شَریکَ لَکَ می باشد، ولی جالب است بدانید که این ذکر که قرن هاست حکم شعار حج را گرفته است، دارای ماجرایی منحصر به فرد می باشد!

 

دراین باب از رسول خدا حضرت محمد (ص) نقل شده است که ایشان فرمودند: زمانی که خداوند حضرت موسی (ع) را به پیامبری مبعوث گردانید و پس از آن دریا را برایش شکافت و بدین وسیله قوم بنی اسرائیل نجات یافتند و در پی آن تورات و الواح به او اعطا گردید، به پروردگار عرض کرد: پروردگارا؛ به من کرامتی داده ای و عنایتی فرموده ای که به اَحَدی قبل از من نداده ای.
پس خداوند فرمود: یا مُوسی اَما عَلمَت اَنَّ مُحَمَداً اَفضَلُ عِندی مِن جَمیعِ مَلائِکتی وَ جَمیعِ خَلقی؟؛ ای موسی؛ آیا نمی دانی که محمد (ص) نزد من از تمام فرشتگان و مخلوقاتم برتر و بالاتر است؟

حضرت موسی (ع) عرض کرد: خداوندا؛ اگر محمد (ص) نزد تو از تمامیِ مخلوقات افضل تر است، آیا در میان آل انبیاء، از خاندان من کسی با کرامت تر و افضل تر می باشد؟
خداوند فرمود: ای موسی؛ آیا نمی دانی که فضل و برتری آل محمد (ص) بر تمام انبیاء همچون فضل و برتری محمد (ص) بر جمیع مرسلین است؟

موسی (ع) که تعجب نموده بود عرض کرد: اگر چنین است چرا برای امت من دریا را شکافتی و غذا و طعام های نیکو فرو فرستادی؟
سپس خداوند فرمود: ای موسی؛ مگر نمی دانی فضل و برتری امت محمد (ص) بر تمام امت ها همچون فضل خود او بر تمام خلایق است؟

موسی (ع) پس از این که از ماهیت آن خاندان و حضرت محمد (ص) آگاهی یافت فرمود: یا رَب لَیتَنی کُنتُ اَراهُم؛ خدایا؛ ای کاش آنان را می دیدم.
در آن هنگام از جانب خداوند متعال وحی شد: ای موسی؛ تو هرگز آنان را نخواهی دید، زیرا اکنون هنگام ظهور و خلقت آنان نیست. ولی به زودی آنان را در بهشت و در فردوس اعلی در محضر حضرت محمد (ص) خواهی دید و ملاحظه خواهی کرد که در نعمت های بهشتی غوطه ور و در خیرات و زیبایی های غرق می باشند. پس خداوند فرمود: آیا دوست داری سخنان (صدای) آنان را به گوش تو برسانم؟ عرض کرد: آری ای پروردگار.
خداوند متعال فرمود: ای موسی؛ در مقابل من بایست، همچون بنده ی ذلیل که در مقابل پادشاهِ با عظمت و شوکت قرار می گیرد، و موسی (ع) چنین کرد.

پس در آن لحظه از طرف پروردگار ندا رسید: یا اُمَةَ مُحَمَدٍ! ؛ ای امت محمد! پس همه ی آنان در حالی که در صلب پدران و رحم های مادران خود بودند هم صدا شده و گفتند: : لَبَیک اللهمَ لَبَیک لا شَریکَ لَکَ لَبَیک، اِنَ الحَمدَ وَ النِعمَةَ لَکَ وَ المُلکُ لا شَریکَ لَکَ، سپس خداوند این اجابت و تلبیه را شعار حج قرار داد.

 

منابع:
1- علل الشرایع، ج2: باب 157.
2- آمال الواعظین، ج3: 609- 610.

 


[ چهارشنبه 92/7/17 ] [ 11:53 صبح ] [ مدیر ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب